Blåmerket løype Konnerud-Vestfossen (Kulturminneløype)

Fra lokalhistoriewiki.no
Hopp til navigering Hopp til søk

Blåmerket løype Konnerud-Vestfossen består av to eldgamle ferdselsveier som i mange år har vært merket av Drammens og Oplands Turistforening. Den korteste går via Dammyr, der det er mye interessant historie knyttet til skogsmannen Ellef Dammyr. Den går også rett forbi demningen i Brandalsbekken og de gamle setervollene Svingillen og Nepebråtan til Møllasetra ved Røkebergtjenna. Den lengste traseen går lenger sør, via Sirikjerke, med mange fine utsiktsplasser. Den går også forbi den gamle gruveområdet i Krambudalen og møter på den nordlige stien ved Røkebergtjenna. Demningen her er også et interessant kulturminne. Langs de gamle seterstiene ned mot Gommerud og Fredfoss kommer en også forbi flere gamle boplasser og kulturminner. Samlert lengde gjennom Øvre Eiker er ca. 6,5 km for den korteste og 9 km for den lengste av løypene.

Dalen - Bremsetjern

Første del av turen går på sti fra parkeringsplassen ved DalenKonnerud til SIF-hytta, der den fortsetter på skogsbilvei og krysser kommunegrensen til Nedre Eiker ved Kavlemyrbakkene. Den krysser skogsbilveien fra Viksetra til Nikkerudgruvene og passerer Brekkeplassen og Riseplassen (Nedre Eiker, 15/220. Ved Bremsedammen deler stien seg, slik at en kan velge den korteste ruten via Dammyr eller den lengre turen via Vestknabben og Sirikjerke.

Bremsetjern - Dammyr

Stien går på nordsiden av Bremsetjern og stiger bratt opp mot Bremsåsen. Her kommer en inn i Bremsåsen naturreservat, et område med kalksog av nasjonal verdi og mange sjeldne planter. Det er derfor viktig å ferdes med forsiktighet og holde seg mest mulig til den merkede stien.

Ved Bremsåsskjerpet går den merkede stien et lite stykke langs lysløypa, som en kan følge til Kroksetra og MIF-hytta. Like etter krysser en stien fra Kroksetra som fortsetter til den vestre enden av Bremsetjern og videre mot Hellesetra, der en kan komme inn på blåmerkede stien mot Vestknabben og Sirikjerke.

Den blåmerkede stien fortsetter ned til Grytjernsrenna, en kunstig bekk som ble sprengt ut for å lede vannet ned til Grytjerna og inn i Mjøndalsvassdraget. Her passerer en Bekkestua, hvor det tar av en sti mot Bråtasetra.

Ruten går deretter forbi Auretjern, Korsgårdseterskjerpet og Korsgårdsetra før den kommer inn på skogsbilveien Såsen-Hagatjern. Merkingen følger denne skogsbilveien et lite stykke, før den tar av på en sti det siste stykket mot den gamle plassen Dammyr.

Dammyr - Røkebergtjerna

Fra Dammyr kan en følge stier nedover mot bygda og til kulturminnestiene rundt Portåsen. En kan også følge den bratte stien sørover opp mot utsiktspunktet Kyrfjell. Den blåmerkede stien fortsetter imidlertid vestover langs foten av Hornefjellet. Rett før stien krysser Såsen-Hagatjernveien på nytt går det en sti sørover mot utsiktspunktet Fjellstua. Noen hundre meter etter kryssingen av skogsbilveien, kommer en til Svingillen, som var seter under Stenshorne. Herfra fortsetter den forbi Rundemyr og Nepebråtan, som også var seter under Stenshorne. Stien kommer ned til Røkebergtjerna ved Møllasetra, som var seter for gården [[Hedenstad (Øvre Eiker)|Hedenstad. Kort etter møter den på den blåmerkede løypa fra Konnerud via Vestknabben og Sirikjerke.

Bremsetjern - Vestknabben

Stien følger skogsbilveien på sørsiden av Bremstetjern og går over i traktorvei. Den passerer Furua Sebjørn og møter skogsbilveien fra [[Bekkestua [Nedre Eiker)|Bekkestua]] og Bråtasetra. Herfra går stien bratt sørover mot Kikkut og videre oppover mot Nedbergtjernsfjellet. Det tar av stier mot Fjellfritt og Leitjernsfjellet. Den blåmerkede stien forsetter opp til Vestknabben, med flott utsikt sørover.

Fra Vestknabben fortsetter stien vestover mot Hølafjell og krysser stien mellom Gosen . Den passerer Kolhytta, som var et velkjent samlingssted for skiløpere fra både Øvre Eiker kommune og Nedre Eiker.

Retter etter Kolhytta krysser den blåmerkede stien traktorveien mot Gosen og fortsetter opp Fisketjernshallen. Mellom Korvaldmyra og Dritartjern tar det av en sti nordover mot [[Kyrfjell] (Eiker)|Kyrfjell] og Dammyr. Deretter fortsetter stien over Brynseterskarva og Brynsetermyra før den stiger opp mot det kjente landemerket Sirikjerke, med flott utsikt sørover mot Eikeren og Fiskum.

Vestknabben - Sirikjerke

Sirikjerfke - Røkebergtjerna

Røkebergtjerna - Fredfoss

Se oversikt over Kulturminneløyper på Eiker.