Kjeldearkiv:Lillestrøm i krigsårene 1940-1945: Fritid.

Fra lokalhistoriewiki.no
Hopp til navigering Hopp til søk

I forbindelse med 65-årsmarkeringen av utbruddet av andre verdenskrig fikk medlemmene i Lillestrøm historielag i 2004 et spørreskjema på ni punkter om ulike forhold under krigen. 29 av medlemmene svarte på spørsmålene. Prosjektet fikk tittelen Lillestrøm i krigsårene 1940-1945. En samling minner, og det var organisert av Lisbeth Myrheim og Wenche Johnsrud Våge. Beate Skråmm Bakker tekstbehandlet svarene.

Følgende emner ble besvart: Krigsutbruddet, om familien, mat, klær, skole, fritid, tyskerne, transport/kommunikasjon og andre minner.

Spørsmål til emnet Fritid:

• Hvilke inneleker og uteleker hadde dere?
  • Var du med i noen forening, idrettslag? (Kor, losje, kristelige foreninger)

Astrid Bakkefjord (f. 1932):

Vi hoppet paradis og tau og lekte mye med ball. Jeg var med i speideren og barnelosjen og søndagsskole.

Gunnar Bakkefjord (f. 1926):

Utelekene besto av å sparke fotball, leke gjemsel, kaste på stikka og leke frels. Jeg var med i en fotballklubb som het Smart.

Peder Borgen (f. 1928):

Inneleker var ludo og mølle. Uteleker var å hoppe paradis, "vippe på pinne", skihopping og sisten. Jeg var med i yngresforeningen på Emmaus bedehus. På slutten av krigstiden syklet vi til ungdomsforeningen i Metodistkirken i Lillestrøm.

Berit Degnes (f. 1940):

Vi hoppet paradis og hadde ball-lek mot vegg:

• 5 hodenikk
  • 5 bryst
  • 5 kne
  • 5 fot
  • så fort rundt i sving.

Vi lekte langs stranden og jeg husker min mor truet oss og sa: "Hvis du går av sted og drukner, skal du få juling når kommer hjem att".

Vi lekte også på tømmerstokker som lå ved elvebredden i store lunner, eller hva de kalles, oppå hverandre. Den av oss som var minst og tynnest kunne klare å komme fra toppen og helt ned til gresset midt i denne tømmer-blokken. Vesla Gulbrandsen var den minste og flinkeste her.

Jeg begynte i Speideren da jeg var 5 år og var på min første speiderleir til Blesa gård i Fetsund.

Gerd Marie Foss (f. 1926):

Vi lekte gjemsel og slo ball. Jeg var med i Metodistkirken.

Willy Foss (f. 1927):

Jeg var med i Triangelguttene. Det var KFUMs svar på speideren. Vi fikk beholde våre uniformer krigen ut fordi det ikke ble kalt for speidere.

Reidun Gregersen (f.1934):

Jeg var veldig glad i de to dokkene mine og en stor bamse som broren min og jeg eide sammen. Før krigen hadde vi hatt en stor hund som jeg savnet veldig, så bamsen fikk bånd om halsen og måtte være erstatning for Sally når vi lekte inne. Ellers var det å ha tegnepapir og fargeblyanter det viktigste for meg. Så lenge jeg fikk tegne, klippe og lage papirdokker med klær til, var det aldri snakk om å kjede seg. Dessuten hadde jeg tidlig plikter i huset, for mor hadde lange arbeidsdager og var nye borte.

Jeg tror det var i 1944 vi fikk en slags kamuflert speiderbevegelse på Yngres,' et gammelt hus i Vollgata som for lengst er revet. Vi jenter som gikk der fikk i alle fall lære speiderloven og mye om skog og mark, morsesignaler og knuteteknikk. Den sommeren krigen var slutt, ble jeg og ei litt eldre jente invitert sammen med mange speidere innenfor KFUK til Bornholm, ei øy i Østersjøen som tilhører Danmark. Det ble en- fantastisk opplevelse for oss.

Liv Halla (f. 1935):

Det var mest uteleker: Hoppe tau, kaste ball, vippe pinne, kappe land, klampe/kaste på stikka, frels, bing-bang blekkboks.

Dukkevogn var en skoeske med kalesje laget av bøyd papplokk og en snor til å dra i. Vi byttet glansbilder og hadde puttebok.

Jeg gikk på søndagsskolen -Frelsesarmeen-Bedehuset. YAP med kveldsmerter privat med leirbål av krepp-papir og lyspærer og leirbålsang (innendørs).

Rakel Halseth (f. 1920):

Jeg var medlem i LSK fra 1939 og kastet håndball men i '41 ble det forbudt og alt skulle jo leveres inn. Vi gjemte drakter og håndballer, så i ‘45- var vi i full gang igjen.

Edel Ludwigsen (f. 1939):

Inneleker: Vi hadde få leker•(leketøy) under krigen. Jeg husker vi satte kjøkkenstoler på rekke og jeg lekte togkonduktør. Glansbilder var også populært. Jeg hadde en dukke som jeg tok godt vare på. Uteleker: Det var mye lek ute i gaten. Vi slo ball, kastet på stikka, hoppet paradis, lekte butikk og bygget hytter på "Måsan" i Lillestrøm. En skoeske med hyssing i ble dukkevogn.

Jeg var for liten til å være med i foreninger, idrettslag osv.

Betzy Perger (f. 1934):

Foreningsliv var bare i nazistenes regi. Men Røde Kors fikk lov til å virke med matutdeling og tøyutdeling. "Yngres" fikk lov til å fungere. Der var jeg med. Det var dårlig med sportsutstyr.

Uteleker: Vi slo ball i gaten og på torvet. Vi lekte gjemsel og sisten.

Inne leste jeg mye og lekte med dukker.

Kari Pettersen (f. 1933):

Jeg var blåspeider under krigen, alt annet var forbudt.

Ellen Raft (f. 1929):

Ute hoppet vi paradis, hoppet tau, hadde ball-leker og vi syklet - sparket av sted.

På bedehuset var det kristelige foreninger, Ynglingen. Juletrefester var vanlig hos alle foreninger.

Asbjørg Samuelsen (f. 1939):

Inne lekte vi med dokker som hadde hjemmesydde kropper med celluloid-hoder. Vi bytta glans, ekte førkrigs. Vi hadde også trådleker. Fetteren min lagde instrumentbord av kakebrett og ståltråd og jeg var flyvertinne.

Ute vardet ball-leker, sangleker, vippe pinne, "klampe". Om vinteren akte vi rattkjelke ned bakken ved Lillestrøm stasjon. Vi brukte sparkstøtting, og snøhytter var det på alle gårdsplasser. Vi hadde ofte snøballkrig og gikk på skøyter i Volla-parken.

De voksne i familien var medlemmer i Lillestrøm Turn og i losje "Concordia". Det var uregelmessig møtevirksomhet grunnet restriksjoner. Vi hadde mange ture. med båtpå Øyeren eller med sykkel til Rælingen (Setersletta).

Brita Sandberg (f. 1924):

Inne spilte vi kort. Ute slo vi ball og hoppet paradis. Om vinteren var det skirenn, vi gikk på skøyter og lagde snømann og snøfestning

Arild Stjernesund (f. 1940):

Vi lekte mye på Måsan med sprettert, pil og bue og tollekniv.

Edel Skråmm (f. 1924):

Selskapslivet i denne vanskelige tiden dyrket vi privat. Vi møttes ofte i hjemmene til hverandre, hadde med oss potetlomper og surrogatkaffe som ble laget av tørkede løvetannrøtter. Fikk vi tak på grønne erter, ble de brunet i stekepannen, og av disse ble det rene selskapskaffen husker jeg. Men om maten ikke var så flott, så var sammenkomsten helt unik. Vi sang, spilte piano, trekkspill og gitar. De fleste i min familie var korsangere, og venner fra korene kom også, Det var et fantastisk samhold som jeg savner i dagens samfunn.

Ingrid Syversen (f. 1929):

Av uteleker var det "frels", vippe pinne, klampe, hoppe tau, kaste ball og mange forskjellige sangleker. Vi lagde også basar. Inne klipte vi pappdukkeliser og byttet glans.

Frelsesarmeen hadde både søndagsskole og speidermøter. Indremisjonen/Yngresavdeling var i drift. Strømmen-damekor og Losjen var også i virksomhet.

Jan Syversen (f. 1934):

Vi lekte ute bestandig, særlig drev vi med idrett fra vi var 6 -7 år. Det var skøyter, ski og fotball.

Liv Teigland (f. 1939):

Det var ikke mange leker vi hadde, men min bestefar laget en dukkevogn til meg av en margarinkasse og med voksduk til kalesje. Dukke fikk jeg også.

Vi oppholdt oss- mye ute -jeg kan ikke huske annet enn spark og kjelke om vinteren. Det ble laget kjelkebakke i hagen, for vi var for små til å dra av gårde til bakkene alene.

Anonym 4 (f. 1928):

De fleste foreninger var forbudt. Det var lange køer for å komme inn på Zion. Det var kino på Stø0mmen. På Lillestrøm var det forbudt p.g.a. nazi-bestyrer. På skolen ute var det mye "slåball" i gymtimene. Vi byttet bort dukkevogn i fine skøyter og hadde mye moro. på elven.