Drammens Tidende og Buskeruds Blad

Fra lokalhistoriewiki.no
Hopp til: navigasjon, søk

Drammens Tidende og Buskeruds Blad var opprinnelig to aviser. Drammens Tidende ble startet i 1832. Avisen hadde da navnet Tiden, og er Norges nest eldste nålevende avis. Buskeruds Blad ble startet opp 51 år senere, den 3. juli 1883. I 1897 fikk avisene samme eier, og de hadde samme redaktør i 1901.

Drammens Tidende og Buskeruds Blad, som hittil har vært utsendt som to separate aviser, slås nå sammen til én avis som først gang utkommer 1. februar 1961.

Laagendalsposten i Kongsberg kommer i økonomiske vanskeligheter i 1972, og overtas av Drammens Tidende og Buskeruds Blad A/S den 1. desember.

I 1973 kjøper Drammens Tidende og Buskeruds Blad tomt på Åssiden sammen med avisa Fremtiden. Lokalavisen Eikværingen for Øvre Eiker kommune startes av Drammens Tidende og Buskeruds Blad. Lokalavisa utgis hver 15. dag fra 7. desember

I 1975 blir Oslo-kontoret nedlagt, og Ringerikskontoret blir omdannet til hjemmekontor. Året etter starter Drammens Tidende og Buskeruds Blad utgivelse av Smånytt fra Røyken og Hurum hver 14. dag. Tre år seinere går avisen går over til offset, og flytter inn i eget avishus på Åssiden i Drammen.

Den nye offset-rotasjonspressen er laget i Frankrike, og kan produsere 48 sider med en hastighet på 25 000 aviser i timen i enkeltproduksjon med en mengde fargesider. Man bruker nå i underkant av to timer på å trykke et brutto-opplag på over 40 000 eksemplarer. Et nytt pakkeri med moderne utstyr tas i bruk samtidig.

I 1979 er netto-opplaget oppe i 35 895 eksemplarer og annonsemengden er 11000 spaltemeter.

1. januar 1980 overtar Drammens Tidende og Buskeruds Blad A/S eierinteressen i avisen TelenNotodden, og Telen A/S startes, og 1. juni tar avisen i bruk sin nye logo, to trykksylindre. Logoen er blitt et kjent trekk i det lokale mediebildet.

2. januar 1982 er Drammens Tidende 150 år. Jubileet feires over en hel uke. Drammens Tidende og Buskeruds Blad A/S engasjerer seg sterkt i etermedier ved å kjøpe A/S KA-TEL og Hønefoss kabel-TV.

3. juli 1983 er Buskeruds Blad 100 år. Jubileet feires på Modum Blaafarveværk. Nytt produksjonsutstyr med redaksjonelle skjermer blir tatt i bruk, og netto-volumet har passert 37 000 og annonsevolumet 13 000 spaltemeter.

I 1996 oppfører Orkla Trykk, hvor Drammens Tidende og Buskeruds Blad er deleier med 33 prosent, et nytt avistrykkeri med pakkeri i Borgeskogen i Stokke i Vestfold. Dette betyr at avisens trykkeri og pakkeri på Åssiden i Drammen ble nedlagt høsten 1998.

Fra år 2000 fikk avisen daglig-navnet Drammens Tidende, mens fullt navn er Drammens Tidende og Buskeruds Blad.

Alle journalister og fotografer bruker digitale kamera, og fremkallingsmaskinen er kastet ut.

I 2001 blir hele avisen flyttet tilbake til Drammen sentrum. I splitter ny lokaler som er tilpasset et moderne mediehus for å publisere nyheter på internett, radio, TV og avis Fra høsten 2001 til 2009 kom avisen ut 7 dager i uka. Drammens Tidende eide også lokal-TV-stasjonen TV Drammen.

2. januar 2004 gikk Drammens Tidende over til tabloidformat. I 1998 ble nettavisen dt.no opprettet.

Avisen dekker i dag hele Buskerud fylke, men med hovedvekt på Drammen. Avisen kommer ut hver dag unntatt søndag, og opplaget nærmer seg 50 000. Avisen eies i 2010 av Edda Media.

Kilde